סקירת ספר : The Perfect Health Diet – דיאטת הבריאות המושלמת

לאחר שלוש שנים של עיסוק אינטנסיבי בנושא התזונה האבולוציונית שכלל קריאה של מספר לא קטן של ספרים ומאות מאמרים מדעיים בנושא חשבתי שיהיה קשה לחדש לי משהו בנושא. למרבה המזל יש לי מנהג לקנות כל ספר שיוצא בנושא וכך שמתי יד גם על הספר הנ"ל.

הספר (לינק לAmamzon) נכתב על ידי זוג מדענים, פול ושו צ'ינג ג'אמינט  (Paul and Shou-Ching Jaminet)  האחת מהרוורד והשני מ-MIT ומסכם חמש שנות מחקר וניסיון אישי.

הכיוון הכללי של הדיאטה שמציע הספר הוא של מגמה רעיונית המוכרת בארה"ב בשם 'פליאו' (Paleo). ה'פליאו' רואה בתזונה של תקופת האבן (פליאולית) את המודל האידיאלי לתזונה בטוחה ולכן מודעת מאוד להשפעה הקטסטרופאלית של חלק מהמזון המודרני כמו זני חיטה מהזמן האחרון (גלוטן), פרוקטוזה (סוכר) ושמנים צמחיים מזרעי דגנים על בריאותנו.

זה לא הספר הראשון המאמץ גישה זו. קדמו לו לפחות שבעה ספרים אחרים כמו Neanderthin, Paleo Diet, Primal Body, Paleo Sulution, Primal Blueprint ואחרים. אפשר לומר שאפילו דיאטת אטקינס, היא בעצם סוג של דיאטת פליאו בלי להתכוון לכך מכיוון שמקור רוב הרעלים נמצא במזון הכולל כמות גבוהה של פחמימות שאותן דיאטת אטקינס מגבילה.

הספר הזה עולה על כולם לדעתי. ניכר בו שהוא נכתב על ידי מדענים ועם זאת הוא כתוב בשפה מובנת לכל. בניגוד לכל ספר דיאטה אחר שקראתי בספר זה לכל טענה מצורף ציון של מקור מדעי. גישה זו המקנה אמינות גבוהה יותר לנאמר מאשר ניתן למצוא בספרי דיאטה אחרים. בסך הכל מצוטטים בספר 605 מאמרים מדעיים. שמות המאמרים מופיעים בתחתית כל עמוד בהן מוזכרת הטענה הנובעת מהם וכך הם נגישים מבלי שיפריעו לקריאה השוטפת.

ייחודו של הספר מבחינה תוכנית הוא שהמחברים מצרפים את כל המחקרים שסקרו לכלל תורה אחת הגיונית מאוד המתבססת על ידע משטחי מדע רבים כמו ביולוגיה, רפואה, זואולוגיה, אנטומיה, ארכיאולוגיה, ואנתרופולוגיה. את מסקנתם הם מנסחים כך:

"אנחנו מאמינים שמחלות ובריאות פגומה נגרמים על ידי אינטראקציה בין שלושה גורמים: 1. רעלים במזון, 2. מחסור במינרלים וויטמינים, 3. זיהום על ידי בקטריות וירוסים, פטריות ופרוטוזואה."

מסקנתם היא שאפשר לטפל בכל שלושת הגורמים הנ"ל על ידי דיאטה נכונה, כאשר במקרים חמורים נחוצה גם עזרה של תרופות. לטענתם המדע התעלם מהגורם המיקרובי של מחלות רבות מפני שתחת הדיאטה המערבית הנוכחית אנטיביוטיקה אינה יעילה מספיק  בריפויים.

הספר ברובו עוסק בתיאור דיאטה בסיסית שתוביל לחיים בריאים וארוכים. בהמשך נדונות גם דרכים לטיפול במחלות אוטואימוניות ומחלות הסינדרום המטבולי ובסופו יש פרק הטוען שאנשים שהגיעו לחיים ארוכים מאוד (+100 שנה) דבקו באופן בסיסי בדיאטה המוצעת בספר.

הג'אמינטים מציעים ארבעה צעדים בדרך לבריאות מושלמת:

  1. צעד ראשון – אופטימיזציה של אבות המזון – הכמות האופטימאלית של חלבונים, פחמימות ושומן נקבעת על ידי סקירה של הספרות המדעית בנושא. הם מגיעים למסקנה שבעצם כל היונקים ניזונים מיחסים דומים בין אבות מזון. הכוונה ב"ניזונים" אינה למה שאותם יונקים אוכלים אלא לתוצר הסופי של מערכת העיכול שלהם. פרות לדוגמא אוכלות עשב אך ניזונות משומן וחלבונים שהם תוצרי לוואי של פעילות בקטריות על העשב שהן אוכלות.  כך הם מראים לפי דוגמאות מפרות, אריות וגורילות שדיאטה של אוכלי עשב היא בסופו של תהליך העיכול 17% חלבונים, 83% שומן ו-0% פחמימות, של טורפים 25% חלבונים, 60% שומן ו-5% פחמימות ושל פרימאטים (קופים) 20% חלבונים, 64% שומן ו-16% פחמימות. האופטימיזציה של התזונה נקבעת כך שמושגת מינימיזציה של הצורך של הכבד להפוך פחמימות לשומן וחלבונים לפחמימות (גלוקוזה). כך נקבע היחס האופטימאלי בין אבות המזון בתזונתנו ל- 20-65-15 כלומר:20% מפחמימות, 65% משומן ו-15% מחלבון. תיאור הצעד הראשון כולל גם דיון בסוג המזון שממנו כדאי לצרוך כל אחד מאבות המזון וכן הוא כולל דוגמאות של מנות  ספציפיות.
  2. צעד שני – אכול פליאו, לא רעיל – צעד זה כרוך בזיהוי, בהתבסס על מחקרים, של מזונות מהזמן שלאחר התקופה הפליאוליתית הרעילים לגוף. לאחר שהם דנים במושג "רעילות" בהקשרו התזונתי דנים הג'אמינטים בפירוט בארבעה סוגי מזון פופולאריים במיוחד בדיאטה המערבית שהם בעלי רעילות גבוהה – דגנים, קטניות, שמנים צמחיים ופרוקטוזה (חלק של הסוכר). הם מציגים עדויות מדעיות ללרעילותו של כל אחד מהארבעה. לספקנים שבין הקוראים שיטענו שחלק מארבעת קבוצות המזון הללו נצרכות כבר אלפי שנה, אני רוצה להוסיף כאן נקודה שהג'אמינטים לא הדגישו בספרם: צריכת סוכר בכמויות גבוהות וצריכת שמנים המופקים בתהליכים כימיים כמו שמן סויה ושמן תירס היא תופעה של עשרות השנים האחרונות. דגנים וקטניות אומנם נצרכים בכמויות גדולות על ידי האדם מזה 10,000 שנה, מאז המהפכה החקלאית, אולם יש שתי תופעות שהתרחשו רק בעשרות השנים האחרונות שהופכות מזון מסוגים אלה מנסבל לרעיל – האחת היא זמינותם של זנים חדשים שפותחו ללא תשומת לב למרכיבים הרעילים שהתהליך האבולוציוני דאג לפתח להגנת כל זרע באשר הוא והשנייה היא ההכנה התעשייתית של מזון מאותם זרעים אשר ביטלה לחלוטין מסורת ארוכה ורחבה של טיפול מקדים באותם זרעים לפני הבישול והאפייה במטרה לנטרל חלקית לפחות את אותם רעלים.
  3. צעד שלישי – חשיבות התזונה המלאה והשלמה – בצעד זה מזוהים המינרלים והויטמינים החיוניים לחיים מושלמים ובעיקר אלה שיש לתסף בגלל נדירותם היחסית במזונות שמקורם בגידול תעשייתי/חקלאי מודרני. לסיכום הדיון ממליץ הספר לתסף יומית: כדור אחד של מולטיוויטמין, ויטמין די (IU  2500 או שמש), ויטמין K2 (אחד מ"ג), סלניום  (200 מיקרוגרם או אגוזי ברזיל או כבד), יוד (1-50מ"ג או אצות), מגנזיום ציטראט או אחרים המסתיימים ב"אט" (200 מ"ג או מים מינרלים), נחושת (2 מ"ג או כבד בקר), כרומיום פיקולינאט (200 מיקרוגרם) וויטמין C (אחד גר'). גם כאן מציעים הג'אמינטים מנות ספציפיות להגדלת זמינות הויטמינים והמינרלים במזון.
  4. צעד רביעי – רפא ומנע – הסיבה שצעד זה הוא האחרון היא שלטענתם של הג'אמינטים אי קיום הצעדים הקודמים הוא הגורם למחלה מלכתחילה כך שיש לתקנו לפני שניגשים לריפויה. למעשה טוענים הג'אמינטים שרוב המחלות הכרוניות יתרפאו כבר לאחר אימוץ שלושת הצעדים הראשונים ורק במקרים קשים במיוחד יהיה צורך להיעזר באנטיביוטיקה לריפוי סופי של מחלה כרונית עקשנית. הג'אמינטים מודים שההדגשה של בקטריות ואורגניזמים אחרים כאחראים למחלות אוטואימוניות ומחלות כרוניות אחרות היא חדשה למדי ואינה מגובה במחקרים רבים. רק הזמן יוכיח אם הם צדקו. לזכותם יאמר שמחקרים המאמתים את הנחתם ממשיכים להתפרסם גם לאחר צאת ספרם לאור (לינק). בפרק זה נסמכים שני בני הזוג גם על ניסיונם האישי. המוטיבציה הראשונית למחקר ולניסיונות אישיים בתחום התזונה הייתה תוצאה של מחלות כרוניות עקשניות ששניהם סבלו מהן וריפוין היה כמובן מקור עידוד לפרסום ספרם.

סיכום

יש לנו כאן ספר יוצא דופן באיכותו המדעית יחסית לספרי דיאטה אחרים. לא כולם (בעיקר לא צמחונים וחסידים נאמנים של פירמידת המזון) יקבלו את המסקנות של הזוג ג'אמינט כפשוטם אך נראה לי שסתירה מבוססת מדעית של מסקנות מחקרם תהיה מעבר ליכולתם של רוב המתנגדים. לכל הקוראים הפוטנציאלים שמוכנים ללמוד ולנסות כדאי לרכוש את הספר.

לאלה שאנגלית לא מעוררת בהם את הרצון לקרוא אני מתכנן להביא לתרגום הספר לעברית בין אם דרך הוצאת ספרים כמו פוקוס המתמחה בספרים מסוג זה ובין אם בהוצאה עצמית. זה ייקח כמה חודשים טובים אך אני מבטיח שזה יקרה.

שנהייה בריאים

מיקי

Be Sociable, Share!
פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

תגובה אחת בנושא סקירת ספר : The Perfect Health Diet – דיאטת הבריאות המושלמת

  1. פינגבאק: Perfect Health Diet » Hunter-Gatherer Macronutrient Ratios: More Data